Hur får jag tag på gamla betyg?

19 mar 2019
Hej!

Jag har inte kvar mina fysiska betyg och det fridtående gymnasiet jag gick på lades ner för ca 5 år sedan.
Har försökt få tag i dem och när jag pratar med andra som gått där påstår dem att inget finns kvar i ens en databas. Stämmer detta och isåfall hur ska jag kunna bevisa att jag ens gått gymnasiet?

19 mar 2019

Om du ska söka till högskola/universitet så brukar de flesta kunna hitta sina betyg genom att registrera sig på Antagning.se där betyg från svenska gymnasieskolor och Komvux/vuxenutbildningar registreras automatiskt genom den nationella betygsdatabasen. Så dina betyg borde finnas i nationella betygsdatabasen även om du inte kan få tag på dem i fysisk form. Du kan även vända sig till kommunen och fråga dem om de har betygen och om du kan få beställa dem i fysisk form.