Vad kan man göra om ens skola inte fungerar?

18 mar 2019
Jag kontaktar er á min systersons vägnar.

Min systerson har haft svårt för sig i grudskolan och klarade inte av att få betyg i alla ämnen inför gymnasiet. Han fick då börja i en klass för att läsa upp sina grundämnen och kunna börja på gymnasiet.
Detta är en unga kille som har koncentarationssvårigheter och inlärningsproblem (får medicin för detta). Den klass han nu befinner sig i är minst sagt kaosartad och i princip inga krav ställs på att eleverna ska respektera varandra eller läraren. han har visat mig filmer då en uppgiven lärare står lngst fram medan eleverna spelar musik och skriker och kastar saker.
Han har nu nått den gräns då han känner att det är onödigt att han går dit för han lär sig ändå inget.
Jag förstår givetvis att han inte är helt oskylldig i detta och mycket ligger i hans svårigheter och motivation. Dock så skulle jag vilja se att han får de bästa möjliga förutsättningar för att kunna koncentrera sig och finna motivationen. Det är inte omptimalt att sätta honom i en klass med 15 andra problematiska ungdomar.

Min slutliga fråga är om det finns någon möjlighet för honom att börja någon annanstans? Alternativa undervisningstillfällen eller något annat som kan få honom att vilja gå till skolan?

Alla tips och råd mottages varmt,

19 mar 2019

Det finns en del skolor som har mindre klasser med extra stöd och en speciell inriktning på olika diagnoser. Hör av dig till till gymnasieantagningen i Göteborg ( https://www.indra2.se/#!) för att få veta vilka dessa skolor är. Jag vet tyvärr inte om det finns någon sådan skola/klass för Introduktionsprogrammet i er kommun.

Även om det inte finns någon annan skola med extra stöd så kanske det ändå kan vara värt att byta skola. Men prata med den nuvarande skolan först så att ni för hjälp i processen. Kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. Till att börja med ska de hjälpa så att man trivs och mår bra så man kan gå kvar i sin gymnasieskola och i sin gymnasieklass. Har de en handlingsplan för hur de ska hjälpa honom uppnå målen på programmet? Behöver ni diskutera och följa upp denna? Finns det några anpassningar de kan göra för att det ska fungera? Men om detta inte fungerar bör man prata med sin rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola.

Det kan finnas anledning att ta problemen vidare om skolans rektor inte uppmärksammar dem. Då kontaktar man skolans huvudman (kommunen för kommunala skolor). Man kan möjligen göra en anmälan till skolinspektionen också, om man inte får det särskilda stöd man behöver. Det kan du läsa mer om här: https://www.skolinspektionen.se/sv/Om-skolinspektionen/Gor-en-anmalan/

Om/när ni söker en ny skola ska ni vara tydliga med vad han behöver hjälp med och fråga hur skolan jobbar kring de koncentarationssvårigheter och inlärningsproblem han har. Hans nuvarande skola ska även lämna över bilagor med beskrivningar över viken hjälp han behöver och har fått tidigare (hans grundskola ska ha lämnat över sådana bilagor i och med överlämningen till den nuvarande skolan ifall han har utrett och fått hjälp med dessa problem innan).