Vad innebär basår efter gymnasiet?

16 mar 2019
Hej vad innebär basår efter gymnasie? Går man basår för att man har låga betyg

17 mar 2019

tekniskt eller Naturvetenskapligt basår går man om man saknar behörigheten som krävs för att söka in till naturvetenskapliga eller tekniska program på universitet och högskola. De kan inte hjälpa med låga betyg, utan bara med själva behörigheten. Under basåret utvecklar man en god studievana, blir bekant med hur universitet och högskola fungerar samt att man får tentavana. Så det kan även passa om man vill testa hur det är att studera på universitet eller högskola.

Vad som ingår i ett tekniskt basår kan variera en aning mellan olika universitet och högskolor, men vanligt är att basåret innehåller kurser så som:

• Matematik 3c, 4
  • Fysik 1, 2
  • Kemi 1
  • Teknisk orienteringskurs
  • Tillämpad kemi

Efter ditt tekniska basår har du behörigheten som krävs för att söka akademiska program till civilingenjör, högskoleingenjör och ingenjör.

Det naturvetenskapliga basåret skiljer sig från det tekniska på det sättet att det innehåller biologikurser. Det naturvetenskapliga basåret passar dig som vill läsa vidare på akademiska program inom exempelvis astronomi, biologi, fysik och medicin.

Lycka till! /Petra, SYV