Kan jag byta gymnasieprogram utan att gå om?

03 dec 2018
Hej !
Mitt namn är Johnny. Jag har nästan gått ut en hel termin och vill byta linje. Det jag går nu är Estetik och media, men det jag vill byta till är då Hotell och turist programmet. Men problemet är att jag inte vill gå om ettan bara för att komma med de andra. Jag vill bara komma in så snabbt som möjligt.
Om jag byter så kommer väl mina poäng att tappas?

04 dec 2018

Hej Johnny,

Det finns möjlighet att byta skola när som helst under studietiden men det går inte att svara på om det kommer att gå och hur det isåfall skulle se ut i just ditt fall. Ibland så kan man byta och hinna plugga ikapp på det nya programmet så man slipper gå om. De kurser man läst innan kan man tillgodoräkna sig. Här kan du läsa mer generellt om hur det går till att byta program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302. Men för att veta hur möjligheterna ser ut för dig behöver du kontakta din studie-och yrkesvägledare i din skola.