Vad händer om jag inte hinner bli klar med grundskolan?

11 nov 2018
Hej! Jag går just nu i 9an och har panik över vad jag ska gå.. för att jag vart sjukskriven pgn av att jag fick en ätstörning förra året vilket gjorde att jag tappade massor av betyg.... bland annat engelska, so, musik, matte.. vet inte om jag hinner få ihop betygen i alla de ämnenrna..
men vill så gärna gå estet teater..:(
Har panik över detta och vet inte vad jag ska göra.. lixom Matte och Engelsk:((

12 nov 2018

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För det estetiska programmet är de nio ämnena valfria. När du uppfyller den här behörigheten kan du söka. Om du har missat mycket tid i skolan och kanske inte hinner med ska du prata med din skola om vad som ska göras. Kanske kan du skriva prövningar eller gå i sommarskola för att få godkända betyg. Läs mer om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051.

Skulle du inte bli klar i tid så finns introduktionsprogram. Det innebär att du börjar på din gymnasieskola och läser klart de kurser från högstadiet som du saknar för att se hoppa på det gymnasieprogram som du vill gå. Din SYV i skolan hjälper dig med vilket Introduktionsprogram du ska söka till om det blir aktuellt.

Lycka till! /Petra, SYV