Måste man kunna simma för klara idrotten på gymnasiet?

16 okt 2018
Hej.
Jag går i nian och har F i idrott för att jag inte har klarat av simningen kommer det att påverka mitt betyg i idrott och hälsa på inriktning natur på gymnasiet? Måste man visa att man kan simma? Bygger betyget på gymnasiet på betyget man får i nian?
Jag är jätte nervös över idrotten på gymnasiet eftersom jag inte vill missa dom poängen!!!

17 okt 2018

Om du menar att du har f i Idrott i grundskolan så kommer det inte att påverka ditt betyg i gymnasiet. Betyget i gymnasiet baseras helt på den kurs du går där och inte dina tidigare betyg. Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa.

Alla elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få särskilt stöd. Detta gäller även simning inom ämnet Idrott och hälsa. Så tänk på att du alltid kan prata med din lärare om att du behöver hjälp så att du slipper få f i idrotten.