Vad händer om man tackar nej till sin gymnasieplats?

23 maj 2018
Om min son som går i 9:an nu kommer in på sitt förstahandsval, men väljer att svara NEJ till det kommer han då att stå i sämre dager för sitt andrahandsval?

Det kan hända att han kommer att ändra sig och hellre vill till sitt andrahandsval nämligen. Oklart för det hans beslut.

Tacksam för hjälp i denna fråga.

23 maj 2018

Man kan bara komma in på ett av de val man gjort. Om man kommer in på sitt förstahandsval stryks de andra valen man gjort. Det är därför inte möjligt att ändra sig efter att den slutgiltiga antagningen gjorts. Tackar man nej till sin gymnasieplats så har man ingen annan och måste vänta till reservantagningen för att få en plats på en skola där det blivit lediga platser. Här kan du läsa mer om hur antagningen går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.