Vad gör man om man inte kommer in på gymnasiet?

22 maj 2018
Hej! Jag går nian. Jag undrar; vi söker gymnasium och väljer tre , en eller flera, 2 juli vi får svar vilket gymnasium vi ska gå , men om vi inte kommer in ,vad gör man då ?

22 maj 2018

Skulle det vara så att du inte kommer in på något av de val du har fyllt i på din ansökan finns det fortfarande möjligheter att du kommer in på reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. De flesta brukar få en plats i reservvalet. Det finns alltid någon skola som har en plats kvar. Men man kan inte välja skolan själv om man inte har kommit in i den slutgiltiga antagningen som ni får besked om i juli. Här kan du läsa mer om hur det funkar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.

Lycka till! / Petra,SYV