Hur blir man högskolebehörig?

21 maj 2018
Hej!

Jag har en vän med gymnasieutbildning från annat land men som inte kan tillgodoräkna dom då dokumenten är borttappade. Hon undrar om det är möjligt för henne att söka sig till universitetet/högskola om hon endast läser upp grundläggande behörighet på komvux + särkild behörighet för det program hon är intresserad av. Hur blir det poängvist?

Alltså, om hon bara läser grundläggande behörighet + särskild behörighet. Är det möjligt för henne att söka sig till universitetet då? Eller måste man ha gymnasial examen?

Om hon endast läst grundläggande behörighet så resulterar det ju i att hon inte får tillräckligt med poäng. Hur gör man då för att få ihop tillräckligt med poäng?

Tack på förhand och hoppas att jag låter vettig i min förklaring.
Med vänlig hälsning
Nina

22 maj 2018

Hej Nina,

Hon kan absolut läsa in sin behörighet på Komvux/vuxenutbildning. Grundläggande behörighet innebär att man har en hel gymnasieutbildning med Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Men det är inte säkert att hon behöver läsa en hel gymnasieutbildning på Komvux om hon har motsvarande kunskaper. På Komvux kan man göra nivåtest i vissa ämnen. Hon bör ta kontakt med en Studie-och yrkesvägledare på Komvux i sin kommun och be om att få hjälp med att göra upp en studieplan som passar hennes mål. Läs mer om hur högskolebehörighet fungerar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Hoppas det det går bra!

Vänligen/ Petra,SYV