Hur blir jag lastbilschaufför?

21 mar 2018
Hej. Jag har en fråga. De e så att just nu går jag i 3an o påväg att bli murare. Men har ångrat mitt val och vill bli lastbilschaufför istället. Som jag förstår så måste man fyllt 21 innan man kan ta lastbilskort om man inte går en utbildning. O jag vill inte vänta så länge (är 18 år). Så om jag skulle börja en utbildning så antar jag att jag kommer behöva gå om något år på gymnasiet. När hinner jag bli klar med den isåfall? Kan man får dispans på CE körkort på något annat sätt isf?

21 mar 2018

Du kan gå till din Studie-och yrkesvägledare i skolan och prata om detta så kan ni komma fram till vad som blir den bästa lösningen för dig. Det finns ingen dispens men det kan finnas en utbildning som du kan gå direkt efter gymnasiet för att bli lastbilschaufför. Du kan söka på det på Studentum.se. Och här kan du se reglerna för att få ta lastbilskörkort: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/ce-tung-lastbil-med-tungt-slap/.