Mikahil pluggar Teknik på VTG

Värmdö Tekniska Gymnasium

Mikahil pluggar på VTG!

Mikahil pluggar Informations- och medieteknik på Teknikprogrammet på Värmdö Tekniska Gymnasium. Hur tycker han det är att studera på VTG, varför valde han Teknikprogrammet, och vad har varit roligast under utbildningen?

Relevant utbildning och närhet till skolan

Studier på Teknikprogrammet var ett självklart val för Mikahil eftersom han ser sig själv som en logisk person som gillar att arbeta både i grupp och individuellt. Arbetsmarknaden är i behov av personer med teknisk utbildning och att vara utbildad inom programmering och datorer är väldigt eftertraktat.

Att Mikahil har valt att studera på just VTG är inte en slump, Mikahil bor i Nacka vilket gör att det tar ca 20 minuter med buss från hans hem till skolan vilket han anser vara väldigt smidigt. Området som VTG ligger i är väldigt lugnt och det är inte lika stressigt som inne i stan, vilket han uppskattar.

Teknikfokuserade ämnen som webbutveckling och spelutveckling

I skolan läser Mikahil ämnen som kemi, fysik, matte, dator- och nätverksteknik, programmering och webbutveckling. Just nu pluggar han Teknikvetenskap vilket kombinerar arbete med hårdvara och teori.

Det roligaste han gjort på gymnasiet var när han fick göra sitt egna spel. Han fick lära sig grunden bakom spelutveckling på egen hand och därmed styra sitt egna arbete och vara sin egen chef. Det var både givande och spännande att få bygga upp sin kreativitet och att känna på hur det är att arbeta med ett helt eget projekt, berättar han.

Mikahils drömjobb är att arbeta som civilingenjör eller mjukvaruprogrammerare:

- Jag har många karriärmöjligheter efter studenten genom min gymnasieprogram, berättar han angående hans framtid.

En lugn skola med engagerade lärare

Mikahil berättar att VTG har en väldigt lugn avslappnad stämning och en god gemenskap, både mellan eleverna och med lärarna, alla ställer upp för varandra. Just lärarna tycker han är väldigt bra, de fokuserar på vad som är viktigt och kan både vara sköna men också stränga när det behövs. Gemenskapen och lärarna är det som får VTG att sticka ut ur mängden anser han. Till dig som ska välja gymnasium tycker det är viktigt att komma ihåg att ryktet om en skola inte alltid behöver vara sant:

- VTG är inte en skola som det är svårt att komma in på, men det betyder inte att kvalitén är låg, nivån här är bra, berättar Mikahil.

Läs mer om Teknikprogrammet, Informations- och medieteknik

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Värmdö Tekniska gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.