Lizzi vill öppna nya världar för både barn och vuxna

MediaGymnasiet

Lizzi Heinlaid på MediaGymnasiet

Lizzi vill öppna nya världar för både barn och vuxna

Lizzi Heinlaid har länge drömt om att skapa en berättelse som kan inspirera andra. Under sina år med Animation och Grafisk design får hon verktygen för att kunna förverkliga sitt mål.

Hon har alltid tyckt om att måla och älskar berättelser, gärna animerade historier där science fiction och fantasy möts. Så när hon sökte efter ett gymnasium ville hon ha en skola som kunde introducera henne för mer innovativa sätt att berätta en historia.

 – Men de flesta var fokuserade på det klassiska sättet att måla och skapa. Det fanns väldigt få skolor som fokuserade mer på nya sätt att animera. Men på MG fanns värsta uppsättningen tv-skärmar och annat som såg rätt imponerande ut. Jag gick på öppet hus och gillade lokalerna och att lärarna verkligen visste vad de höll på med. Jag förstod snart att det här var platsen för mig, minns hon.

Lärarna hjälper dig nå dina mål

I dag har hon just börjat sitt tredje och sista år på skolan och berättar att hon tidigt fick bra kontakt med både elever och lärare.

 – Det är väldigt bra stämning mellan eleverna och inte alls samma drama som i grundskolan, vilket är skönt att slippa. Men framför allt är lärarna väldigt inspirerande. De kan sina ämnen och lär verkligen känna dig när du kommer dit. De ser din stil, vad du vill åstadkomma och ger dig tips på hur du kan nå dit. Det gör att man verkligen utvecklas. Det var förresten min första lärare i animation som fick mig att förstå att jag ville fortsätta med det här. Han kunde förklara animation på ett intressant sätt och det var då jag bestämde mig, säger hon.

Medieämnena vävs in i kärnämnena

När Lizzi kom till MediaGymnasiet hade hon inga förkunskaper alls och medger att hon inte ens hade öppnat PhotoShop. Ändå var det ingen tvekan om att det här var drömmen som hon behövde förverkliga.

 – Program som Photoshop, InDesign, Illustrator och Maya blev som en helt ny portal för mig och det är program som jag använder en hel del utanför skolan också. Sedan gillar jag hur medieämnena även inkluderas i de teoretiska ämnena. Det kan handla om att vi i historia till exempel använder tv-studion för att göra ett historiskt inslag eller att vi i engelskan gör en podcast. De praktiska ämnena vävs verkligen in i de teoretiska.

”Man ska känna att man kommer in i en helt ny värld”

Målbilden är egentligen densamma i dag som då hon kom till skolan hösten 2016: att skapa berättelser. Det som förändrats är att hon har en annan medvetenhet om hur målet kan uppnås. Att hon har ambitiösa planer råder det ingen tvekan om.

 – Jag skulle vilja skapa en berättelse som inspirerar andra. Man ska känna att man kommer in i en helt ny värld. Jag skulle vilja kunna bygga upp en sådan värld för alla människor, en berättelse som både barn och vuxna kan relatera till.

Läs mer om Nacka Strands Gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Nacka Strands Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.