Josef Zackrisson läser på MoP

Olinsgymnasiet

Intervju med Josef Zackrisson på MoP

Josef Zackrisson är 18 år gammal och studerar det sista året på programmet MoP på Olinsgymnasiet i Skara

Varför valde du ditt program/skolan? Varför passar programmet dig?

För jag älskar att hålla på med musik och vill jobba med det när jag slutat gymnasiet.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

Vi har olika inriktningar inom linjen som man får välja i andra klass. Bland annat ”Musiker/Artist” (MA), ”Ljudproduktion” (LP) och ”Singer/Songwriter” (SS). På MA fokuserar man mest på att spela i ensemble och uppträda, på LP fokuserar man på studio och musikproduktion och på SS är fokusen på låtskrivande och arrangemang. Vi har även privata instrumentlektioner och gemensamma musikämnen som ”ensemble med körsång” och ”gehör- & musiklära”.
Vi har ingen praktik, utan använder oss istället av den tiden till att anordna konserter, turnera med speciella uppsättningar, och diverse andra projekt.

Hur är lärarna och lokalerna? Klassen?

Lärarna och lokalerna är superbra. Man har verkligen allt man behöver. Finns så mycket tillgångar som till exempel ensemble-rum, studio-rum och lärare som är erfarna inom musikbranschen och som verkligen vet sin grej i det de lär ut. Klassen är som en enda stor familj, ingen är någonsin ensam på MoP.

Har du flyttat till en ny stad? Hur var det? Vänner? Boende? Fritid?

Jag bor hemma i Skövde hos min familj, men det är många i klassen som bor långt bort som hyr studentlägenheter i Skara.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

Mitt drömjobb är att bli artist. Eftersom programmet är högskoleförberedande har jag möjlighet att plugga vidare efter studenten om jag skulle vilja. Med hjälp av hårt arbete, kontakter och hjälp av lärarna så är det även möjligt att kunna lyckas inom musikbranschen och till slut kunna jobba inom det på fulltid.

Tror du att du kommer att plugga vidare? I så fall vad och varför?

Det finns möjlighet att jag kanske pluggar vidare. I så fall skulle det vara en musikhögskola, eftersom det är musik jag vill jobba med nu och i framtiden.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

Det roligaste och bästa minnet jag har än så länge var när jag vann MoP:s årliga musiktävling ”MoP-festivalen” andra året i rad.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?

Jag skulle absolut rekommendera MoP för alla drivna, musikintresserade ungdomar som vill utvecklas inom musiken. På MoP har man som sagt alla tillgångar och hjälp man behöver för att utvecklas och lyckas inom musiken.

Läs mer om Olinsgymnasiet Skara

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Olinsgymnasiet Skara.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.