Hanna och Emma pluggar på Lunds Dans- och Musikalgymnasium

Lunds Dans- och Musikalgymnasium

Hanna Jönsson - D17

"Är man passionerad för dans eller musikal går man inte en enda tråkig dag här"

Hanna Jönsson

Hanna går första året på spetsutbildningen i dans och hon fick snabbt ett stort intresse för skolan tack vore dans vänner som gick utbildningen. Hon var även och skuggade ett par gånger vilket gjorde att hon fastnade för skolan ännu mer.

"Spetsutbildning i dans passar mig bra då jag vill bli en utbildad dansare med kunskaper jag aldrig hade kunnat få ifall jag hade valt en annan linje"

En komplett utbildning

"Vi läser alla gemensamma gymnasieämnen vilket är historia, matte, engelska, svenska osv, sen har vi även minst dans en gång om dagen om inte mer. Dans stilen kan variera, den kan vara allt från jazz, balett och street. Sen i tvåan får man göra sina individuella val där man antingen väljer att lägga till dans eller om man vill fördjupa sig i dem teoretiska ämnen. I tvåan har man även ett projekt där man sätter upp en produktion, kan vara allt från en musikal till bara dans. Till sist i trean sätter man upp en egen musikal som slutprojekt"

Fastnade för hur lärarna utbildar sina elever

"De är väldigt pedagogiska. De försöker hjälpa en så gott dom kan och ger oss nya utmaningar för att kunna utvecklas ett steg till. Det tycker jag är väldigt viktigt"

Hon trivs väldigt bra i sin klass

"Det bästa med klassen är att det finns en sådan bredd på var alla kommer ifrån. Vi har t.o.m. någon från Island, Finland och U.S.A."

Framtiden består av dans

Man kan egentligen inte vara helt färdigutbildad när det kommer till dans, det finns alltid något nytt att lära sig eller utveckla. Hon drömmer också om att kunna jobba med dans på ett eller annat sätt, som koreograf, dansare eller kanske t.o.m. musikalartist?

"Bara jag får jobba med dans så är jag nöjd"

Skolan kan verkligen ge dig alla förutsättningar för att utvecklas och ge dig kunskap

"Det roligaste jag har gjort än så länge är nog introshowen alla ettor har första veckan av terminen. Det var ett sådant tryck från all personal och elever och man kände sig genast välkommen"

Hanna rekommenderar skolan till elever som verkligen brinner och är passionerad när det kommer till dans och musikal.

En så bra utbildning och lärare som finns här är svårt att hitta.

Emma Andersson - D18

”Bra balans mellan plugg och dans”

Emma Andersson

Emma går i första året på spetsutbildningen i dans.

"Jag valde detta program för att jag ville blanda dansen, vilket är en av de roligaste sakerna jag vet, med min vardag. I skolan dansar vi flera gånger om dagen, och har teoriämnena som är nödvändiga"

Engagerade lärare och bra klass

"Lärarna är väldigt engagerade i det de gör och helt klart de bästa man kunde önska sig"

Lokalerna tycker hon är rymliga och går jättebra att dansa i och hon trivs jättebra i sin klass.

"Jag kunde nog inte vara mer nöjd med min klass, alla är jättesnälla"

Flyttade från Karlskrona till Lund

"Det var lite osäkert i början men nu vet jag att jag har gjort rätt beslut. Vissa dagar håller skolan i dansklasser även efter skolan, vilket är jättekul att göra på fritiden"

Jobba inom dansen eller plugga vidare

"Mitt drömjobb är nog att jobba inom någon slags dans i framtiden. Det är ett väldigt svårt yrke att få jobb i men det är mitt mål"

Hon kan också tänka sig att plugga vidare efter gymnasiet, men det har hon inte bestämt än.

"Jag har ju nyss börjat ettan så jag får nya roliga minnen varje dag"

”Om dans är något man verkligen gillar så skulle jag absolut rekommendera LDMG.”

"Jag skulle rekommendera detta programmet till andra för att det är en sån bra balans mellan plugg och dans, vilket är perfekt för mig"

Läs mer om Lunds dans- och musikalgymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Lunds dans- och musikalgymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.