"För dig som är intresserad av motorsport och motiverad"

Här kan du läsa om vad Gijs och Oskar tycker om att läsa på Motorsportgymnasiet i Anderstorp. Gijs har tagit studenten från skolan och jobbar nu för ett raceteam i Holland. Oskar läser sin första termin på skolan och drömmer om att jobba med rallycrossbilar i framtiden.

Motorsportgymnasiet i Anderstorp

Elev på Motorsportgymnasiet i AnderstorpIntervju med Gijs Smeets – alumni MSG

Gijs Smeets är 19 år gammal och tog studenten från Motorsportgymnasiet i Anderstorp 2016.  Där läste han med racingmekaniker som inriktning.

Varför valde du att studera på Motorsportgymnasiet?

- Jag valde Motorsportgymnasiet för att jag har ett stort motorsportintresse och så hade jag hört att det fanns en del jobb inom motorsporten. Jag besökte MSG på 2 stycken öppet hus också och allt såg trevligt ut!

Just nu jobbar Gijs för ett raceteam i Holland (Van Amersfoort Racing) som kör i Formula 3 och 4. De har vunnit mästerskapet i Formula 4 och vann fyra lopp i Formula 3.

Hur hamnade du där du är idag?

- Jag skickade ett mejl till chefen på Van Amersfoort Racing. Han blev ganska intresserad och bad mig att komma förbi. Så jag åkte dit och det utvecklade sig åt rätt håll!

Vad minns du bäst från din tid på MSG? Vad bär du med dig därifrån?

- Jag minns att det var som en stor familj där man känner alla, vilket också gjorde att skolan i sig är väldigt flexibel och det mesta går att lösa!

Gijs tycker att utbildningen på MSG var en bra förberedelse för arbetslivet, och då inte bara utbildningen utan också att få bo själv var lärorikt.

Flyttade du till en ny ort för att gå på skolan?

- Ja, jag flyttade 9 mil hemifrån för att gå på MSG. I början var det lite segt, man hade ingen man kände där men efter en månad eller så gick det redan bra för att alla var i samma situation, att de hade flyttat hemifrån.

Gijs avslutar med att berätta att han verkligen rekommenderar skolan och utbildningen.

- Är du intresserad av motorsport och motiverad, då är det här något för dig!

Divider

Oskar på MSGIntervju med Oskar Rosén

Oskar Rosén är 17 år och går på MSG, Motorsportgymnasiet i Anderstorp första året. I årskurs 2 planerar han att välja inriktningen racingmekaniker.

Varför valde du att läsa på Motorsportgymnasiet i Anderstorp?

- Jag är extremt intresserad av motorsport och kör själv. Jag såg att det fanns ett motorsportgymnasium, så då fanns det bara ett val för mig!

Om själva utbildningen berättar han att de läser matte, svenska och engelska i block.

Vad gör ni just nu på fordonslektionerna?

- På teorilektionerna har vi nu branschkunskap, och på verkstadslektionerna lär man sig att ställa in ventiler, riva och sätta ihop motorer, hålla på med fram/bakvagn. Har man ett eget fordon får man hålla på med det också.

Oskar berättar också att lärarna på MSG är snälla och hjälpsamma.

Har du flyttat till en ny ort för att gå på skolan?

- Ja, jag kommer från Järbo i Gästrikland. Det var spännande att flytta hit eftersom man inte kände någon. Det gick fort att få vänner eftersom jag valde att bo på elevboendet där man umgås allihop tillsammans. På fritiden finns det verkstadskvällar några gånger i veckan. Ibland kan man anmäla sig till fallskärmshoppning, bowling och liknande.

Oskar är inte säker på att han kommer plugga vidare efter gymnasiet, men han vet att drömjobbet är att få jobba med rallycrossbilar. Det roligaste de har gjort hittills under terminen tycker Oskar är verkstadskvällarna de har.

Skulle du rekommendera skolan till andra?

- Ja, för alla som har ett intresse för motorsport är detta en bra början.

Läs mer om Motorsportgymnasiet i Anderstorp

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Motorsportgymnasiet i Anderstorp.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.