Gymnasieår utomlands

Plugga utomlands under ett år

Om du vill studera under ett år i ett europeiskt land när du går i gymnasiet kan du söka ett ettårsprogram i Europa. Ettårsprogrammen är för dig som går första eller andra året på gymnasiet.

Du kan välja att läsa ettårsprogrammen i Europa i Frankrike, Spanien, Tyskland eller Österrike och de är en del av Utbildnings- och högskolerådets utbud. Utbildnings- och högskolerådet hjälper skolor att starta och utveckla internationella samarbeten i undervisningen (utbyten.se).

Ett ettårsprogram bekostas inte av EU utan stöds av de svenska, spanska, franska och tyska utbildningsdepartementen. När du studerar på ett ettårsprogram i Europa har du möjlighet att få studiehjälp.

Ansökan

Ansökan till ettårsprogram gör du på utbyten.se. Ansökan öppnar den 1 oktober inför kommande läsår och avslutas i mitten av november.

Syfte med ettårsprogrammen i Europa

Syftet med ettårsprogrammen i Europa är att du ska få möjlighet att lära dig ditt tredje språk ännu bättre genom att öva det i vardagen och i studierna. Du kommer även att utvecklas som person, träffa nya vänner och uppleva en massa nya och spännande saker. Ettårsprogrammen i Europa har också som mål att få gymnasieelever från olika delar av Europa att förstå varandra, och ger dig därför många internationella erfarenheter.

Vilka språkkunskaper behöver jag för att söka ettårsprogram?

För att söka till ettårsprogrammen i Europa krävs det att du läser franska, spanska eller tyska som minst steg tre på gymnasiet. Mer om hur antagningen och urvalet fungerar inför ett ettårsprogram i Europa finner du om du läser mer om ettårsprogrammen för respektive land.

Divider

Ettårsprogram i Spanien

ETTÅRSPROGRAM I SPANIEN

Hola! Förbättra dina spanskakunskaper ytterligare genom att läsa ett gymnasieår i Spanien!

Jag vill veta mer

Ettårsprogram i Frankrike

ETTÅRSPROGRAM I FRANKRIKE

Bonjour! Ta dina franskakunskaper till en ny nivå genom att läsa ettårsprogram i Frankrike.

Mer information, s'il vous plaît

Ettårsprogram i Tyskland/Österrike

ETTÅRSPROGRAM I TYSKLAND/ÖSTERRIKE

Hallo! Om du studerar tyska och är intresserad av att ta dina spårkkunskaper till en ny nivå kan du läsa ett gymnasieår i Tyskland eller Österrike.

Jag är nyfiken

Studiehjälp inom EES och Schweiz

STUDIEHJÄLP I EES & SCHWEIZ

Vilka typer av studiemedel har du rätt till som studerande inom EES och Schweiz, och vad krävs för att få dem?

Ta reda på det här

Annonser