Emilia, Sofia och Signe är elever på Drottning Blankas Gymnasieskola Söderport Malmö

Drottning Blankas Gymnasieskola Söderport

Intervju med Emilia La Fleur, åk 2 Hantverksprogrammet

Emilia är elev på DBGY i MalmöHur upptäckte du Drottning Blankas Gymnasieskola Söderport i Malmö?

Jag visste vilken linje jag ville gå därför kollade jag upp skolorna som hade linjen i Gymnasiekatalogen och fann Drottning Blanka i Malmö. Jag gick på öppet hus och fick ett jättebra intryck skolan som är liten och mysig men speciellt hur trevliga lärarna var. Skolan kändes rätt för mig direkt.

Varför valde du hantverksprogrammet inriktning stylist?

Mitt största intresse är att sminka mig och har varit det i några år, då man får vara kreativ och man kan göra i princip vad som helst med smink. Så när jag fick veta att det fanns ett sådant här program där jag kunde kombinera mitt intresse med en utbildning, var det utan tvekan som jag bestämde mig att det var detta programmet med denna inriktningen jag ville gå.

Vilket är ditt drömjobb?

Mitt drömjobb är att bli frilansande makeup artist och skapa ett eget företag där jag vill sminka kunder till bröllop, bal, fest eller vad dom nu vill. Men att även kunna få bli bokad till fashion weeks och sminka modellerna till modeshower. Senare i livet skulle jag även vilja skapa mitt egna smink märke.

Vad är det roligaste du gjort hittills under din gymnasieutbildning?

Det roligaste jag gjort är att få vara med att sminka modellerna till Emporia fashion weekend och faktiskt få sminka olika ansikten och lära sig att bemöta en kund. Jag har dock fått erbjudande att få ha min praktik utomlands på makeup store Malta till våren vilket kommer vara det roligaste jag gjort.

Intervju med Sofia Norell, åk 2 Hantverksprogrammet

Sofia är elev på DBGY i MalmöHur upptäckte du Drottning Blankas Gymnasieskola Söderport i Malmö?

Jag visste vad jag ville bli och vilken linje jag ville gå, så jag började söka på internet efter gymnasieskolor med stylistlinjen. Jag hittade Drottning Blanka i Malmö och jag fastnade direkt för skolan. Jag gick på olika öppet hus, men DBGY i Malmö kändes hela tiden bäst med lokalerna, lärarna och skolan hade bra rykten.

Varför valde du hantverksprogrammet inriktning stylist?

Smink har varit min favorit hobby i flera år och jag visste att det var någonting jag ville jobba med efter skolan, därför var det självklart för mig att gå stylist. Jag visste redan mycket om smink sen innan men tanken lockade otroligt att få bli bättre på att sminka andra, lära mig om olika områden inom smink, men även hudvård och naglar lockade.

Vilket är ditt drömjobb?

Mitt drömjobb är att vara frilansande makeup artist, helst utanför Sverige. Jag vill kunna jobba med privatpersoner till bal, bröllop osv, men även för filmproduktioner, teater osv.

Vad är det roligaste du gjort hittills under din gymnasieutbildning?

Det roligaste jag har fått göra är att vara på Emporia Fashion Weekend två gånger, där jag har stylat modeller till modevisningar. Jag ser också fram nästa praktik då jag har fått möjligheten att åka till Malta i en månad för att praktisera på Makeup store.

Signe läser på DBGY i MalmöIntervju med Signe Bäckgren Lundgren, Estetiska programmet

Varför valde du att gå ESBIl Inredning på Drottning Blankas Gymn?

Hem och trädgård, fixa, pilla och pyssla. Jag ville utvecklas, därför valde jag DBGY. Det är en trygg miljö med en känsla av lugn samt att man känner sig sedd -man är bekant och bekväm här.

Vilket område inom programmet har varit mest givande att arbeta med?

Estetsik kommunikation- lärande och nytt sett att tänka, kommunikation är A&O inom allting. Arkitekuren i 1:an, mer arkitektur man fick se hur det funkade och tänka på alla omständigheter som är avgörande för form och funktion. Alla omständigheter är faktorer att ta in i planeringen.

Vad ska man tänka på om man vill läsa ESBIL på DBGY?

Det är väldigt mycket bild men man behöver inte vara bäst eller tycka det är “ditt ämne”. Det handlar om tanken- man blir kreativ och utvecklar ett tänkande. Man behöver gilla att ingå i smågrupper/team då det är en tight och intim miljö. Här behöver du acceptera alla samt förhålla dig till olikheter och likheter. Det ger en klar styrka inför framtida anställningar och liv.

Vilket är ditt drömjobb/Vad vill du göra efter studenten?

Innan var drömjobbet- inredningsarkitekt. Dock har detta ändrats under utbildningens gång nu hade jag velat arbeta med event och styra upp, organisera och inreda montrar, eller rent av ansvara för hela eventet.

Varför skulle du rekommendera ESBIL på DBGY?

Vi har väldigt engagerade lärare som tar hänsyn och anpassar sig lätt efter klassen. Vi lär oss att vara kreativa och det är något alla borde vara för det får oss att tänka utanför boxen. Det är vettigt för hela livet, då problemlösning och bredd är avgörande ingångar för utveckling.

Läs mer om Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Drottning Blankas Gymnasieskola Malmö Söderport.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.