Daniel och Salman - Filmmakare redan på gymnasiet.

S:t Eriks gymnasium

Daniel och Salman på S:t Eriks gymnasium

Daniel och Salman - Filmmakare redan på gymnasiet.

Kommer du hem från skolan, öppnar din dator och slår på Netflix? Du är absolut inte ensam. Att slappna av med att kolla på en film eller serie är det många som gör. Men för Daniel och Salman är film någonting mer än något att slappna av med. För dem är film deras största intresse och deras framtida karriär. De går nämligen tredje året på S:t Eriks Estetiska program, med inriktningen Film & Regi.

Hur ser undervisningen ut?

Undervisningen består av filmteori, manusteori och de får dessutom prova på att göra allt från stumfilm till Sitcoms. De har även vanliga lektioner vid sidan av filmundervisningen som svenska, matte och engelska. De har inte så många skriftliga prov och för Daniel, som har dyslexi, har skolan varit ett otroligt stöd.
- Lärarna är schyssta och jag har fått mycket hjälp med min dyslexi.

När de jobbar med att ta fram en film är de med i hela processen från den kreativa uppstartsfasen, till det tekniska genomförandet.

”Ofta får vi en uppgift från lärarna till exempel att vi ska göra en stumfilm. Sen skapar vi filmen: vi skriver manus, planerar, filmar och klipper. Sen kollar vi på våra filmer och efter det får vi feedback från lärarna”
Salman

Olika filmprojekt

För Salman har det roligaste projektet än så länge varit att skapa en sitcom. Under det projektet fick de göra en hel produktion som de arbetade med under flera veckor. Salman tyckte att det verkligen kändes som att de arbetade med ett stort projekt.
- Alla i gruppen hade sina specifika uppgifter, jag fick klippa. Vilket jag tyckte var jätteroligt berättar Salman.

För Daniel var det roligaste projektet den första stumfilmen de fick göra i ettan. Det gjorde att de kom nära varandra i klassen och att alla verkligen blev vänner.

Vad finns det för möjligheter efter studenten?

Det estetiska programmet på S:t Eriks gymnasium är ett riksrekryterande program och riktar sig till elever som brinner för film. Efter årskurs två får eleverna möjlighet att fördjupa sig inom foto, klipp, manus, regi eller skådespeleri. Under utbildningen får eleverna lära sig hur man skapar en film från grunden till slutproduktion. Eftersom programmet är högskoleförberedande har du många möjligheter efter gymnasiet. S:t Eriks gymnasium har nära samarbeten med Stockholms dramatiska högskola och Konstfack.

Framtidsplaner

Efter studenten har Daniel blivit antagen till Vancouver Film School, en skola som öppnar upp för många möjligheter. Hans plan är att bli regissör eller manusförfattare. Salman vet inte ännu vad han ska göra efter studenten men målet är att kunna jobba med film på heltid.

Rekommenderar skolan och programmet

Både Daniel och Salman trivs otroligt bra med sin utbildning, på S:t Eriks gymnasium går de i samma klass med elever som brinner för samma sak. Det har gett dem vänner för livet.

”Jag skulle jag lätt rekommendera skolan till andra som också är intresserade av film. Lärarna är jättebra och här får du möta andra människor som har samma intresse som dig vilket är skönt.”
Salman

Läs mer om S:t Eriks gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av S:t Eriks gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.