Yrken inom tekniskt arbete

För dig som vill ha ett yrke inom tekniskt arbete i framtiden är det ett bra val att läsa ett högskoleförberedande gymnasieprogram. För en del yrken där det krävs högskoleutbildning är Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet särskilt bra val att ha läst.

Inom området tekniskt arbete finns väldigt varierande arbetsuppgifter beroende på utbildningsinriktning och bransch. Jobben hittar man både i den privata och den offentliga sektorn. I arbetet har man ofta täta kontakter med personer inom andra yrkesgrupper såväl som med uppdragsgivare och kunder. I jobbet kan man till exempel arbeta nära produktionen, ha högre chefsposter eller arbeta som konsult. Några exempel på arbetsområden är tekniskt konstruktionsarbete, forskning, kvalitetsarbete, marknadsföring, undervisning, försäljning och inköp.

För de flesta yrken inom det tekniska området behöver man ha några års eftergymnasial utbildning vid högskola eller universitet, men det finns även tekniska utbildningar inom Yrkeshögskolan.

Här kan du läsa mer om specifika yrken inom tekniskt arbete:divider

Yrkesguidens startsida

Annonser