Svensk gymnasieutbildning utomlands

Vad innebär svensk gymnasieutbilding utomlands? Och vem kan gå den? Vi svarar på alla dina frågor på den här sidan!

Svensk gymnasieundervisning bedrivs i olika länder runt om i världen för att barn till svenskfödda föräldrar ska ha möjlighet att gå en svensk utbildning. Det gör det möjligt för dig som elev att kunna flytta tillbaka till Sverige med dina föräldrar och fortsätta studera på en svensk gymnasieskola efter att du har bott utomlands.

Skolorna är också till för att underlätta för elever som vill kunna flytta tillbaka till Sverige för att studera eller arbeta. Det är också ett sätt för eleverna att behålla det svenska språket, kulturen och närheten till Sverige.

Sök efter svenska utlandsgymnasium

Det finns flera valmöjligheter för elever att läsa en svensk gymnasieutbildning utomlands. Här är en lista över de former av svensk utbildning utomlands som elever kan välja på enligt Skolverket:

Svenska gymnasieskolor utomlands

SVENSKA GYMNASIUM UTOMLANDS

Hur många svenska gymnasieskolor finns det utomlands? Hur söker man?

Visa mig

Internationella gymnasieskolor för dig som bor utomlands

INTERNATIONELL SKOLA/EUROPASKOLA

Läs på en internationell gymnasieskola om du och din familj bor utomlands.

Jag vill veta mer

Distansundervisning på gymnasiet

GYMNASIESTUDIER PÅ DISTANS

Vad gäller för dig som bor utomlands och vill plugga på distans? Hur ansöker man och hur fungerar det?

Mer om hur det fungerar

Praktik och APL utomlands under gymnasiet

UTLANDSPRAKTIK UNDER GYMNASIET

Många gymnasieskolor samarbetar med arbetsplatser utomlands och kan därför erbjuda praktik/apl utomlands.

Mer information tack

Komplettera din undervisning

KOMPLETTERANDE UNDERVISNING

Vad innebär kompletterande svensk undervisning? Vem behöver läsa det och var finns det?

Här finns mer info

Studera på gymnasiet i norden

GYMNASIET I NORDEN

Vad gäller för dig som är intresserad av att läsa på gymnasiet i Norge, Danmark, Finland eller på Island?

Kolla in möjligheterna

Annonser