Språkresor

Är du intresserad av att åka till ett annat land för att träffa nya människor och lära dig ett nytt språk? Förena nytta med nöje – åk på språkresa! Språkresor har blivit mer och mer populära under senare år och för dig som ska börja eller redan går på gymnasiet finns det möjlighet åka utomlands på språkresa under en kortare tid.

Sök efter språkresor här

Många arrangörer ger många alternativ

I Sverige finns många olika språkresearrangörer som hjälper dig att hitta den resa du vill ha. Det finns inte bara mängder av destinationer att välja mellan, utan du kan också välja om du vill fokusera på språkundervisning, sightseeing, utöva en sport eller följa med på äventyr. Du kan åka ensam, eller med en vän, i en grupp av svenska elever och en reseledare. Till reseledaren kan du alltid vända dig om du undrar över något eller behöver hjälp under resan.

Att åka på en språkresa är ett härligt tillfälle för dig som vill uppleva något utöver det vanliga i din vardag. På en språkresa lär du känna nya vänner och förbättrar dina språkkunskaper. Du kommer att få chansen att utvecklas som person, uppleva andra kulturer och lära dig att ta mer ansvar än vad du behöver göra i Sverige.

Väl på plats kommer du att delas in i en grupp som är anpassad efter din ålder och dina språkkunskaper.

Boende i värdfamilj, på skolan eller i residens

Under din språkresa kommer du bo i värdfamilj eller på internat. Det vanligaste boendealternativet är att bo hos en värdfamilj, men det är lika säkert att bo på skolan eller i residens.

Värdfamiljerna är noga utvalda av språkresearrangörerna och är vana att ha unga gäster hos sig under några veckor. Oftast får man skriva ett brev om sig själv och sina intressen för att språkresearrangören ska kunna hitta en familj som du kan trivas i. Du får också chansen att kontakta värdfamiljen via e-post eller telefon innan du åker iväg på din språkresa. Du kan välja halv- eller helpension hos din värdfamilj, det vill säga frukost och middag eller frukost, lunch och middag. Många anser att du lär dig språket fortare om du bor i värdfamilj under din språkresa, eftersom man oftast hittar på aktiviteter med familjen under tiden man är där.

Att bo på residens innebär att du bor på ett studenthem tillsammans med andra ungdomar och ledare under språkresan. Ledare finns närvarande under dygnets alla timmar och här är även alla måltider inkluderade.

Divider

Frågor och svar om språkresor under gymnasiet

Svar på dina frågor

Fundersam över språkresor och hur det fungerar? Vi ger dig svaren.

Ge mig svaren

Annonser

Du kanske också är intresserad av: