Frågor och svar om din språkresa

Vanliga frågor och svar om språkstudier

När startar språkresorna?

En del språkresor startar varje vecka andra har fasta terminsdatum. Allt beror på vilken skola du väljer. Gör en sökning bland alla språkresearrangörer för att hitta bra en dag för att påbörja din språkresa.

När är sista anmälningsdag till en språkresa?

Det finns inga sista datum till språkresor. Oftast tar språkresearrangörerna emot ansökningar tills kurserna blir fulla. Det rekommenderas dock att du anmäler dig 3-5 månader innan start då studenthem, boende hos värdfamiljer samt lägenheter oftast blir fullbokade snabbt.

Är anmälan till en språkresa bindande?

Ja det är den, oavsett om du betalt in anmälningsavgifter eller ej. Preliminärbokning är oftast inte ett alternativ. Prata med den språkresearrangör som du är intresserad av att resa med så svarar de på frågor gällande anmälan.

Är det bara svenskar som åker på en språkresa?

Nej det är det inte. Klasserna under din språkresa är oftast fulla av andra studenter från andra länder.

Måste jag kunna språket innan jag åker på språkresa?

Nej, det finns kurser för alla nivåer, även för nybörjare. En del kan tycka att det är lite jobbigt i början eftersom läraren bara talar det inhemska språket men man lär sig snabbt hänga med och om du vill vara förberedd kan du alltid låna en språkbok innan du åker.

Kan jag få studiemedel för en språkresa?

Ibland, på CSN:s (csn.se) hemsida kan du läsa mer om vilka regler som gäller för språkresor utomlands.

Annonser