Gymnasium i Umeå - plugga i björkarnas stad 🍃

Staden Umeå, även kallad Björkarnas stad, är en ungdomlig och vacker stad på den norrländska kusten som har ett stort utbud av kultur och nöje. Umeå har nästan 80 000 invånare och är därmed Norrlands största stad. Förverkliga dina drömmar och välj ett gymnasium i Umeå!
Visar 1-20 av 48 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-20 av 48 träffar

Gymnasium i Umeå

Vad erbjuder staden Umeå?

Umeå är beläget intill Umeälven på Norrlands östra kust, cirka 15 kilometer från Bottenhavet. Umeå har länge varit en av Sveriges snabbast växande städer. Sedan 1980-talet har Umeå alltmer blivit ett kulturcentrum, och har blivit utnämnd till europeisk kulturhuvudstad 2014.

Förutom att Umeå erbjuder ett flertal festivaler finns även ett operahus, en fin skulpturpark och flera museer. I staden finns också det stora kulturhuset Väven, med bland annat ett kvinnohistoriskt museum, konsthall och biografer. Dessutom arrangeras Europeiska Filmfestivalen UEFF här varje år.

Utöver en rikt kulturutbud har Umeå mycket att erbjuda i idrottsväg. I staden finns 300 idrottsföreningar och bra möjligheter för dig som vill kombinera dina gymnasiestudier med idrott. För den skidintresserande finns här inte mindre än 40 mil skidspår. Du som gillar shopping har också ett brett utbud att utforska i staden, du hittar allt från design och inredning, mode och vintage till delikatesser i Umeå!

Gymnasium i Umeå

Umeå har cirka 15 stycken gymnasium att välja mellan, det är nästan hälften kommunala gymnasieskolor och hälften fristående gymnasieskolor.

Gymnasieantagning för Västerbottens län

Tidigare fanns tre intagningskanslier i länet, i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Dessa har nu slagits samman till en gemensam gymnasieantagning med placering i Vindeln. Så om du har frågor angående gymnasieantagning ska du kontakta kansliet i Vindeln.

Antagningskanslier för dig som söker gymnasium i Umeå

Gymnasieantagningen för Västerbottens län
922 81 Vindeln
gymnasieantagningen@vindeln.se
Tfn: 0933-140 00

Umeå universitet

För dig som har siktet inställt på vidare studier hittar du Umeå universitet i staden. Umeå universitet har en stor styrka och bredd i sin forskning, och med Sveriges mest samlade campus erbjuder Umeå universitetet en inspirerande miljö för de mer än 4 000 anställda och ca 34 000 studenter.

Källor: antagningskanslier.se, umea.se

Jämför dina favoriter