i Madrid
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Skandinaviska Skolan i Madrid - Colegio Escandinavo

Skandinaviska Skolan i Madrid

Tänk dig en skola med svenska program och en gymnasieexamen som du får tillgodoräkna dig precis som i Sverige – men i Europas soligaste huvudstad! En skola omgiven av värme, god mat ett trevligt folk och det vackra spanska språket. Den här skolan finns! På Skandinaviska Skolan i Madrid (Colegio Escandinavo de Madrid) kan du läsa ett av dina gymnasieår och få en upplevelse för livet.

Väljer du att läsa ett år i Madrid får du en svensk examen enligt den svenska läroplanen, samtidigt som du bor i spansk värdfamilj och får uppleva den spanska kulturen och gemenskapen samt lära dig språket.

Personlig mentor ger trygghet

Skandinaviska Skolan i Madrid har omkring 400 elever, varav cirka 60 går på gymnasiet. Här läser du i små grupper och till din hjälp har du engagerade lärare. Som gästelev på skolan får du uppleva en ny omgivning och att leva i en spännande storstad med ett världsspråk. Du tar med dig dina poäng hem och får en sorts hemlik trygghet i skolan där du kan tala svenska och få det stöd man som ung människa behöver. På skolan finns också en mentor som har kontakt med föräldrarna i Sverige och som finns tillgänglig om det skulle hända något.  I skolans restaurang serveras du hemlagad lunch, en blandning av skandinavisk och spansk mat, med färska grönsaker varje dag.

Att läsa på Skandinaviska Skolan i Madrid är en fin merit för framtiden, inte minst med tanke på att spanska är det näst största språket i världen.

Studierna på Skandinaviska Skolan i Madrid

Skandinaviska Skolan i Madrid erbjuder alla tre årskurser på Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet samt år två på Ekonomiprogrammet och Humanistiska programmet. Gästeleverna på skolan läser oftast årskurs två eller tre i gymnasiet. Om du läser årskurs två här, kan du studera det tredje året på din hemskola i Sverige eller välja att läsa även det tredje året i Madrid och fira en traditionell student på Skandinaviska Skolan.

Förutom de vanliga ämnena, har du möjlighet att läsa 100 poäng kultur- och idéhistoria eller lika många poäng HumSam som ger fördjupade kunskaper om Spanien. Under året läser du spanska på din nivå, men förbättrar också dina kunskaper genom umgänget med din spanska värdfamilj.

Sjung och spela i skolans musikprofil!

Skolan har sedan många år tillbaka en musikprofil och alla elever erbjuds extra undervisning i musik. Gymnasieeleverna kan vara med och sjunga i skolans kör eller spela i något band. Spanjorer älskar festligheter och på skolan firar man allt som kan firas med sång och musik.

Bo i värdfamilj

Som gästelev på Skandinaviska Skolan bor du i värdfamilj i förstaden Alcobendas norr om Madrid. Genom att du bor med en spansk familj lär du dig språket snabbare och får uppleva hur livet ser ut för spanjorer. Du blir en del av familjen och deltar i middagar och aktiviteter med dem. Detta är en mycket viktig del av upplevelsen med att komma hit och studera ett år.

På skolan finns en kontaktperson mellan eleven, föräldrarna i Sverige och värdfamiljen i Spanien. Kontaktpersonen följer upp och ser till att det fungerar i värdfamiljen och att du trivs under din tid i Spanien.

Studiebidrag

Du kan ha rättighet till studiebidrag från Sverige under din studietid på Skandinaviska Skolan. Läs mer om CSN:s studiehjälp utanför Norden och ansökningsförfarande på CSN:s hemsida.

Att bo i Madrid

Madrid är en av Europas mest intressanta huvudstäder. Här finns ett spännande nöjesliv, men också kultur, arkitektur och en annan miljö än hemma. Gillar du sport finns ett stort utbud av framförallt fotboll med Real Madrid, Atletico Madrid och Getafe, men också skidåkning, tennis, dans, basket och andra sporter. Vill du aktivera dig i en idrott eller någon annan fritidsaktivitet hjälper skolan till med kontakter.

Madrid ligger mitt i Spanien, vilket gör att det finns mycket bra möjligheter att resa inom landet och besöka andra delar av Spanien.

Är du intresserad och vill veta mer om Skandinaviska Skolan i Madrid, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Skandinaviska Skolan i Madrid

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Skandinaviska Skolan i Madrid.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan