"Det är bra blandning mellan teori och praktik"

Här nedanför kan du höra elever som läser Viltvård, Sportfiske och Hundsport berätta mer om sina utbildningar och hur det är att gå på ForshagaAkademin.

ForshagaAkademin

ForshagaAkademin sportfiskeutbildningOlle Park

Olle Park är 17 år och läser i årskurs 2 på Sportfiskeutbildningen. Han berättar att han valde programmet för att man får fiska.

”Jag tycker att både lärarna och klassen är bra. Fiskevatten är väldigt fina klassrum!” säger Olle.

Han är inte helt säker på vilket som är hans drömjobb, men berättar att han kan tänka sig jobb som fiskeguide. Resan dit har Olle börjat med APL som flugfiskeinstruktör utanför Malmköping. Ett av de bästa minnena Olle har från sin gymnasieutbildning är när de var i Storsjö och vandrade och flugfiskade Harr med klassen.

ForshagaAkademin sportfiskeLiam Karlsson

Liam Karlsson är 17 år och läser Sportfiskeutbildningen i årskurs 2. Han valde utbildningen för att han gillar fiske.

”Lärarna här är jättebra! De ger sig inte i första taget utan försöker förklara och hjälpa tills man förstår och lyckas.” säger Liam.

I framtiden vill han gärna jobba på Gymgrossisten eller på lager. Hans roligaste minne från gymnasiet är Åmålsveckan, där han fick upp intresset för att fiska stora gäddor.

”Om du funderar över att börja på sportfiskegymnasiet - gör det!” uppmanar han.

ForshagaAkademin elevKlara Grunnegård

Klara Grunnegård är 18 år och läser Hundsport i årskurs 2.

”Jag har alltid tyckt om djur, hundar specifikt, och kände att jag vill lära mig mer om dem. Programmet passar mig eftersom jag kan lära mig mer om hund och samtidigt kan läsa så jag blir högskolebehörig.” berättar Klara.

”Lärarna är helt underbara! De vill att vi presterar så bra som möjligt, men utan att pressa. Lokalerna är stora, ljusa och fräscha och klassen blir bara bättre och bättre.” fortsätter Klara

”Ett av mina drömjobb är att bli djurvårdare på en djurpark, antingen i Sverige eller utomlands, och gärna med något av hunddjuren.” säger Klara.

”Bästa minnet från skolan är när vi åkte på studiebesök till Kolmården med klassen. Vi fick bland annat en rundtur där vi fick lära känna vargarna lite mer.” berättar Klara.

”Här lär man sig inte bara saker via skolan, man lär sig också att ta hand om sig själv på ett annat sätt än vad man hade gjort om man pluggade hemma. Dessutom får man väldigt många och bra kontakter som kan vara bra att ha senare i livet.” tillägger Klara.

Elev på ForshagaAkademinJoel Broberg

Joel Broberg är 16 år och läser Viltvård i årskurs 1.

”Jag har alltid varit väldigt intresserad av jakt och kände att jag var tvungen att läsa något praktiskt, och då passade det här mig perfekt! Vi har superskön personal här på skolan, man känner sig verkligen välkommen! Lokalerna är moderna och fräscha, i vår klass går det 13 personer. Så vi får alltid mycket tid av lärarna, och hjälp med allt vi undrar över!” säger Joel.

”Mitt drömjobb är att bli yrkesjägare, bästa minnet är när vi var på klappjakt i Hasselfors och vi sköt nio älgar!” fortsätter han.

”Jag tycker inte du ska tveka att söka hit om du vill gå en praktisk linje med inriktning viltvård! Jag är supernöjd.” säger Joel avslutningsvis.

Elev på ForshagaAkademinAxel Stålberg

Axel Stålberg är 17 år och läser Viltvård i årskurs 2 på ForshagaAkademin.

Han valde att gå utbildningen för att han har ett intresse för jakt.
”En kompis gick sportfiske och tipsade mig om ForshagaAkademin. Efter att jag hade besökt skolan bestämde jag mig för att börja. Utbildningen passar mig för att det är jakt!” säger Axel.

”Här får man en bra blandning av teori och praktik. Lärarna är roliga och kunniga. Det är bra och trevliga lokaler, dessutom har vi ett slakteri på skolan!” berättar Axel.

”Det bästa minnet från gymnasiet är Hellweek, våra naturguidningar, hajk i Glasskogen och fjälltur. Utbildningen är perfekt om man vill vara ute mycket. Jag har dessutom fått många bra kontakter inom jaktbranschen.” säger Axel.

Elev på ForshagaAkademinMarcus Thörnblom

Marcus Thörnblom är 17 år och läser Viltvård i årskurs 2.

”Jag valde utbildningen för att jag är intresserad av jakt och skog. Det är en bra utbildning där man får jaga och ta röj- och motorsågskörkort. Du får en bra blandning mellan teori och praktik, samtidigt som man kan läsa studieförberedande ämnen. Man får bra stöd i ämnen som till exempel engelska. Det är kul att vi får vara ute på mässor och då planera och jobba inför dessa.” berättar Marcus.

”Lärarna är bra och kan mycket. De är bra på att ge positiv feedback. Som elev får man hjälp av lärarna att nå sina mål. Lokalerna är också bra och trevliga, de passar utbildningen. Det är bra gemenskap i klassen och på skolan. Här kan alla prata med alla.” fortsätter han.

” De roligaste minnena från gymnasiet är alla jakter och Hellweek! För den som gillar jakt och skog är det en bra utbildning. Det finns möjlighet till bra och roliga praktikplatser. Gemenskapen är stor både på skoltid och fritid.” säger Marcus.

Läs mer om ForshagaAkademin

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av ForshagaAkademin.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.