Sjölins Gymnasium

Sjölins Gymnasiums första skola startade 2000, den andra 2001 och sedan dess har ytterligare tre skolor tillkommit. Sjölins gymnasieskolor enas genom samma kunskapssyn, sin tro på eleverna och övertygelsen att eleverna blir ännu mer delaktiga och engagerade när undervisningen utgår från deras verklighet.

”Det är häftigt att kunna mycket!”, brukar eleverna på Sjölins Gymnasium säga. Här arbetar du utifrån verkliga situationer med en metod som heter case. Case-metoden gör att du som elev blir van att lösa problem, analysera och kommunicera. Case är krävande men också roligt. Det gör att du blir utmanad att hitta kreativa lösningar och argumentera för din ståndpunkt, vilket i sin tur gör dig väl förberedd inför fortsatta studier och livet efter gymnasiet.

Sjölins casemetodik i tre steg:

Sjölins gymnasium

1. Caseuppstart & frågeställning. Du och din klass får en utmaning, baserat på en story som är tagen direkt från verkligheten. Utmaningen presenteras av din lärare eller kanske en gästföreläsare och kan handla om en aktuell person, händelse eller situation. I klassen går ni tillsammans igenom utmaningen för att förstå hur du ska sätta igång med arbetet kring den.

2. I steg två är det sedan dags att börja arbeta med den kunskap som du tillsammans med dina lärare tycker passar bra till att besvara dina olika frågeställningar med. Du har 6-8 veckor på dig att arbeta med dina frågeställningar och visa vad du kan! Till din hjälp har du lärare, gästföreläsare och klasskamrater. Efter utvärdering och feedback är det dags för dig att dra dina egna slutsatser. Vad har du lärt dig och hur kan du förbereda dig för att visa upp det under Caseavslutningen?

3. Nu har du chansen att visa upp dina slutsatser och vad du lärt dig genom Caseavslutningen. Ibland väljer du själv hur det ska gå till men oftast har dina lärare förberett flera olika aktiviteter, där du är en viktig del och verkligen får möjlighet att visa vad du lärt dig. Slutligen har ni oftast möjlighet att diskutera i klassen, ge en sista feedback på vad ni har gjort och sammanfatta vad ni har lärt er.

Gå in på respektive skola för att läsa mer om vilka gymnasieutbildningar Sjölins Gymnasium erbjuder!