Klara Gymnasium

De tre gymnasieåren är viktiga – du kommer att ställas inför utmaningar, lära dig en massa nytt och få nya vänner. På Klara Gymnasium har man som mål att du ska vara väl förberedd för universitet och högskola efter att ha läst något av skolans teoretiska program. På samma sätt ska du som väljer ett yrkesprogram förberedas för yrkeslivet och vara redo för jobb efter studenten.

”Vi förväntar oss inte att du ska kunna flyga själv förrän vi ser att vingarna bär.”

På Klara Gymnasium får du både livserfarenhet och utbildning. Klara Gymnasium lär dig steg för steg att ta ansvar för din egen utveckling och ditt lärande.

Klara GymnasiumFöreläsare, resor och utbyten

På Klara Gymnasium får du intryck från världen utanför skolan. Tillsammans gör man besök på andra Klara Gymnasier. Det görs också utlandsresor och studiebesök. Inom ramen för din utbildning möter du spännande föreläsare och ledare från näringsliv, idrottsliv eller högskola. Vill du läsa ett år utomlands får du stöd och hjälp att söka till de svenska skolorna i exempelvis Nairobi eller London.

Prisbelönta gymnasieskolor

Klara Gymnasium har flera gånger belönats för sin pedagogik. Här har man ett sätt att se på lärande som verkligen fungerar! Bland annat har Klara Gymnasium utsetts till bästa gymnasieskola i Karlstad 2012, och sedan sex år tillbaka är skolan i Linköping i topp i kommunens kvalitetsmätningar av gymnasieskolor.

Klara Gymnasium samarbetar med universitet och högskolor

Tack vare skolans breda nätverk har du som väljer Klara Gymnasium möjlighet att knyta viktiga kontakter under din gymnasietid. Skolorna samarbetar med högskolor och universitet, vilket också ger dig varierad undervisning och bra förberedelse för livet efter gymnasiet.