Studiehjälp

Studiehjälp vid gymnasiestudier

Är du under 20 år och studerar på gymnasiet är du berättigad till att få studiehjälp. Studiehjälpen består av tre olika typer av bidrag:

• Studiebidrag

• Inackorderingstillägg

• Extra tillägg

Studiebidraget behöver du inte ansöka om, förutsatt att du ska studera i Sverige. CSN kommer att skicka ett beslut om studiebidrag till dig (om du är myndig) eller dina föräldrar inför varje nytt läsår. Extra tillägg och inackorderingstillägg måste du däremot ansöka om hos CSN.

Inackorderingstillägg vid gymnasiestudier

Inackorderingstillägg får du om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag.

För att få inackorderingstillägget måste du ha sökt ett gymnasieprogram med en nationell inriktning som inte motsvaras av ett gymnasieprogram i din hemkommun. Du kan också ha sökt ett gymnasieprogram utan nationell inriktning som leder till ett annat yrke än motsvarande program i din hemort och fortfarande få inackorderingstillägg. Väljer du ett gymnasieprogram som också finns i din hemkommun, men som tillämpar annan pedagogik, andra individuella val eller valbara kurser, har du inte rätt till inackorderingstillägg.

Har du sökt en gymnasieutbildning i din hemkommun, men inte blivit antagen, har du rätt till inackorderingstillägg för att gå i en gymnasieskola som ligger i en annan kommun. Om dina föräldrar arbetar eller bor utomlands är det lönt att ta reda på om du är berättigad inackorderingstillägg.

Extra tillägg under gymnasiestudier kan du söka om du behöver mer pengar än studiebidraget. CSN kontrollerar hur mycket pengar dina föräldrar har och bestämmer sedan om du kan få extra tillägg. CSN räknar ut hur mycket dina föräldrar tjänar innan de betalar in skatt. Har de pengar på banken eller aktier räknas de också in. Du kan få extra tillägg om du är under 20 år. Men du måste studera heltid på en gymnasieutbildning.

Så här mycket pengar kan du få i extra tillägg:

• Om föräldrarna tjänar mindre än 85 000 kronor om året får du 855 kronor i månaden.

• Om föräldrarna tjänar mellan 85 000 och 104 999 kronor får du 570 kronor i månaden.

• Om föräldrarna tjänar mellan 105 000 och 124 999 kronor får du 285 kronor i månaden.

Studiehjälp för dig som fyller 20 under hösten

Det år du fyller 20 år får du studiehjälp under det första halvåret. Från och med det andra halvåret ska du söka studiemedel. Detta gäller dig som läser på gymnasienivå.

Källa: CSN

Divider

GYMNASIEVALET

Vad behöver jag tänka på inför gymnasievalet? När öppnar gymnasievalet där jag bor? Kan jag få några tips inför valet?

Klicka här så får du veta

ATT SÖKA TILL GYMNASIET

Hur går det egentligen till när det är dags att söka till gymnasiet? När sker det? Hur gör jag?

Jag vill veta

MER OM SKOLLAGEN

År 2011 trädde en ny skollag igenomför att ännu tydligare kunna vägleda hur gymnasieskolor ska styras.

Jag vill veta mer

ALLT OM FRISKOLOR PÅ GYMNASIET

Det finns olika typer av friskolor på gymnasienivå. Här berättar vi mer om vad begreppet gymnasiefriskola innebär.

Mer om begreppet

RIKSREKRYTERING, FRISÖK OCH RIKSINTAG

Det finns ett antal begrepp som kan vara bra att hålla koll på om det är så att du är intresserad av att söka till en gymnasieskola utanför din hemkommun. Klicka dig vidare för att läsa mer om riksrekrytering, frisök och riksintag.

Förklara begreppen tack

Annonser