Skollagen

Lär dig mer om skollagen

Skollagen

Den nya skollagen trädde i kraft 2011 och är gjord för att den ännu tydligare ska kunna vägleda gymnasieskolorna i hur deras gymnasieskolor ska styras.

Skollagen berättar om vem som ansvarar för vad

Främst berättar den nya skollagen om vad rektorn, huvudmannen och staten har för ansvar. Enligt nya skollagen är rektorn ansvarig för att sitt gymnasiums organisation och personal. Rektorn ser också till att betygsättningen är tydlig, rättvis och lätt att följa.

Huvudmannen (ägaren) för varje gymnasium ansvarar för att gymnasieskolan håller en hög kvalitet som motsvarar de andra gymnasieskolornas kvalitet och skollagens krav. Det är huvudmannen som planerar, följer upp och utvärderar gymnasieskolan och rättar till eventuella brister som Skolinspektionen hittar.

Alla ska ha rätt att utvecklas i den nya gymnasieskolan

Enligt den nya skollagen ska alla barn och ungdomar få undervisning som gör att de kan nå utbildningsmålen under så lika förutsättningar som möjligt. De ska också få möjligheten att utvecklas så långt som möjligt utifrån deras egna förutsättningar. Detta gäller både den som har svårare för vissa ämnen och de som behöver extra utmaningar.

Alla gymnasieskolor ska följa samma regler

Sedan den nya skollagen trädde i kraft 2011 ska alla skolor ha gemensamma läroplaner, kursplaner och ämnesplaner. Alla friskolor och kommunala gymnasieskolor ska också följa samma lagar och regler för gymnasieskolan i Sverige. För att säkerställa att alla friskolors gymnasieutbildningar motsvarar den nya skollagen och gymnasiereformen måste de få sina utbildningar godkända av Skolinspektionen.

Lättare för elever och vårdnadshavare att överklaga

Med den nya skollagen ska det bli lättare för elever och vårdnadshavare att överklaga gymnasieskolans beslut om exempelvis åtgärdsprogram, intagning och skolskjuts.

Källa: SkolverketUtbildningsdepartementet

Divider

STUDIEHJÄLP PÅ GYMNASIET

För dig under 20 år finns möjlighet till studiehjälp under gymnasiet. Ta reda på vilken studiehjälp du har rätt till under gymnasiet.

Mer om studiehjälp

ATT SÖKA TILL GYMNASIET

Jag vill veta

ATT SÖKA TILL GYMNASIET

Hur går det egentligen till när det är dags att söka till gymnasiet? När sker det? Hur gör jag?

Jag vill veta

ALLT OM FRISKOLOR PÅ GYMNASIET

Det finns olika typer av friskolor på gymnasienivå. Här berättar vi mer om vad begreppet gymnasiefriskola innebär.

Mer om begreppet

RIKSREKRYTERING, FRISÖK OCH RIKSINTAG

Det finns ett antal begrepp som kan vara bra att hålla koll på om det är så att du är intresserad av att söka till en gymnasieskola utanför din hemkommun. Klicka dig vidare för att läsa mer om riksrekrytering, frisök och riksintag.

Förklara begreppen tack

Annonser