Gymnasiearbete

Gymnasiearbete är en uppgift om 100 gymnasiepoäng som du som elev ska genomföra, vare sig du går ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program inom gymnasieskolan.

Ditt gymnasiearbete är som ett kvitto på att du som elev är förberedd för högskolestudier eller för arbete inom ett visst yrkesområde.

Det ­kan också genomföras som arbetsplatsförlagt lärande. I så fall ska det ske utöver de obligatoriska 15 veckorna som ska förekomma på gymnasieskolans alla nationella yrkesprogram.

Tips för ditt gymnasiearbete

• Välj ämne hyfsat snabbt – gör gymnasiearbete om något du tycker är roligt
  • Läs på om ämnet
  • Ge inte upp på din första idé
  • Avgränsa dig, både din frågeställning och ditt material
  • Börja i tid
  • Planera arbetet och följ planen
  • Våga be om hjälp, lärarna är där för att hjälpa dig
  • Skriv loggbok under arbetet

Betyg på ditt gymnasiearbete

På ditt gymnasiearbete kan du få betyget E eller F, där E betyder godkänt och F icke godkänt.

En lärare som rektorn utser är ansvarig för varje elevs gymnasiearbete. Den ansvarige läraren beslutar om betyg. Innan läraren sätter betyg ska en medbedömare med erfarenhet av det kunskaps-/yrkesområde som gymnasiearbetet avser tycka till. Om ditt gymnasiearbete helt eller delvis har genomförts som arbetsplatsförlagt lärande ska handledaren vara medbedömare.

På Skolverket.se finns exempel på hur ett gymnasiearbete kan se ut inom de högskoleförberedande programmen och yrkesprogrammen.

Ett gymnasiearbete i en yrkesexamen kan vara en praktisk uppgift, något eleven genomför för att sedan utvärdera uppgiften. I en högskoleförberedande examen är gymnasiearbetet mer teoretiskt och innebär ofta att du som elev utgår från en frågeställning.

Källa: Skolverket

Högskoleförberedande gymnasiearbete

Hur lägger man upp ett gymnasiearbete? Vad innebär det när jag läser ett högskoleförberedande program?

Tipsen hittar du här

Yrkesförberednade gymnasiearbete

Vad innebär gymnasiearbetet för mig som ska läsa på ett yrkesförberedande program? Vad ska jag tänka på?

Hitta det du söker efter

Annonser