Friskola

Vad är en friskola?

Vad innebär gymnasiefriskola?

En gymnasiefriskola är en skola som inte har kommunen, landstinget eller staten som huvudman eller ägare. Det finns friskolor för både gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Ibland kan en skola drivas genom ett samarbete mellan föräldrar och personal, men behöver inte därför vara en friskola om kommunen fortfarande är huvudman för utbildningen.

För att bedriva en gymnasiefriskola måste Skolinspektionen ha gett skolan sitt tillstånd. En gymnasiefriskola får inte ta ut anmälnings-, kö- eller registreringsavgifter. Elevavgiften betalas inte av dig som elev, utan av din hemkommun om utbildningen du valt stämmer överens med den utbildning din hemkommun är skyldig att kunna erbjuda dig.

Tre typer av inriktningar

Friskolor på gymnasiet är indelade i tre inriktningar: Allmän, Waldorf och Konfessionell. Friskolor med Waldorf profil använder sig av ett speciellt sätt att lära ut, som följer Rudolf Steiners idé. En konfessionell inriktning betyder att skolan bedriver sin verksamhet utifrån en religiös uppfattning. Det kan till exempel innebära att eleven får extra mycket undervisning i den religion som skolan knyter an till. De skolor som inte tillhör Waldorf eller konfessionell inriktning hamnar under Allmän inriktning. Oberoende inriktning måste gymnasiefriskolan följa och leva upp till den nationella läroplanen och de värderingar som satts upp för kommunala skolor.

När gymnasiefriskolorna började etablera sig i Sverige hoppades man på att de skulle bidra med fler variationer på gymnasieutbildningar genom lokala inriktningar. Men skillnaden i utbudet varierar lika mycket mellan friskolor som kommunala skolor. Vill du läsa ett gymnasieprogram med lokal profil är chansen att du hittar den på en kommunal skola lika stor som att hitta den på en gymnasiefriskola.

Divider

STUDIEHJÄLP PÅ GYMNASIET

För dig under 20 år finns möjlighet till studiehjälp under gymnasiet. Ta reda på vilken studiehjälp du har rätt till under gymnasiet.

Mer om studiehjälp

ATT SÖKA TILL GYMNASIET

Hur går det egentligen till när det är dags att söka till gymnasiet? När sker det? Hur gör jag

Jag vill veta

MER OM SKOLLAGEN

År 2011 trädde en ny skollag igenomför att ännu tydligare kunna vägleda hur gymnasieskolor ska styras.

Jag vill veta mer

ANTAGNING & ANSÖKAN

Hur fungerar antagningen till gymnasiet, och hur ansöker jag? Vad var antagningspoängen förra året?

Jag vill veta

RIKSREKRYTERING, FRISÖK OCH RIKSINTAG

Det finns ett antal begrepp som kan vara bra att hålla koll på om det är så att du är intresserad av att söka till en gymnasieskola utanför din hemkommun. Klicka dig vidare för att läsa mer om riksrekrytering, frisök och riksintag.

Förklara begreppen tack

Annonser