Har du fått F i betyg?

Hjälp! Jag har fått F i betyg, kan jag fortfarande komma in på gymnasiet? Här reder vi ut frågetecknen.

tjej som sitter och studerar

När slutbetygen kommer för dig i nian kanske du är en av de som oroar sig över att bli underkänd i ett eller flera ämnen. Vad händer då, kommer en fortfarande kunna söka in till gymnasiet? Ja, du har såklart massvis med frågor och funderingar. Vi tänkte hjälpa dig att reda ut några av dem. För självklart finns det fortfarande möjlighet för dig att bli godkänd i de ämnen som du har fått betyget F i.

Introduktionsprogram för dig som är underkänd i vissa ämnen

På de allra flesta gymnasieskolor finns det något som heter introduktionsprogram. Det innebär att du börjar på din gymnasieskola och läser klart de kurser från högstadiet som du saknar för att sen hoppa på det gymnasieprogram som du vill gå. I många fall kan du plugga på gymnasieprogrammet samtidigt som du läser upp de betyg som du saknar. IM-programmets programinriktat val är till för att ge dig som elev den utbildning som krävs för att komma in på ett visst nationellt program. Det nationella programmet kan antingen vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program. Det är din hemkommun som ansvarar för att elever som är behöriga till programinriktat val erbjuds programmet. Du är behörig om du har:

• godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt minst tre andra ämnen

eller

• godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik eller engelska samt minst fyra andra ämnen

Så fort du har läst upp de betygen som du är underkänd i kommer du bara att plugga på det gymnasieprogrammet som du är antagen till.

Här hittar du skolor med introduktionsprogrammet

En prövning kan höja ditt betyg

De elever som vill höja ett eller flera betyg kan göra något som heter en prövning. En prövning kan gå till på lite olika sätt beroende på vad det är för ämne som du vill plugga upp och kan innehålla laborationer, muntliga prov, inlämningar, skriftliga prov och redovisningar. Om du vill göra en prövning så pratar du med studie- och yrkesvägledare på din högstadieskola eller med läraren i det ämnet som du vill plugga upp. Här kan du läsa mer om prövning i årskurs 9.

Sommarskola kan göra dig behörig till gymnasiet

Ett bra alternativ att snabbt läsa upp ett betyg är att gå sommarskola. Du kommer då att få gå i skolan under sommarlovet och plugga upp de kurser som du är underkänd i för att sen bli behörig till gymnasiet. Ta kontakt med din högstadieskola eller hemkommun för att få information om vilka skolor som erbjuder sommarskola och hur du anmäler dig till den.

F i betyg på gymnasiet?

Har du fått F i betyg på gymnasiet?

Om du som elev känner att du har mycket svårt att följa undervisningen i gymnasieskolan och bli godkänd i dina kurser bör du kontakta någon på skolan. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning.

Gå om en gymnasiekurs

Det är rektorn som har rätt att besluta om du får läsa om ett ämne som du inte blivit godkänd i. Vid särskilda skäl kan du få läsa om ämnet en tredje gång för att bli godkänd. För att du ska få läsa om ett ämne ska rektorn kunna se att du har mycket svårt att följa med i undervisningen. Din skola är däremot inte skyldig att låta dig läsa om ett ämne som du redan klarat av.

Gå om ett läsår på gymnasiet

Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret. Då får du också läsa om de ämnen som du redan har fått godkänt i. Om du får två betyg i ett och samma ämne kommer det högsta betyget i ämnet med i ditt slutbetyg. Även här krävs det att rektorn ser att du har svårt att följa med i undervisningen för att du ska få gå om.

Allt om gymnasiebehörighet

Vad krävs för att vara behörig till ett yrkesprogram eller högskoleförberedande program?

Läs mer om behörighet här

Högskolebehörighet & meritpoäng

Vad krävs för att läsa på universitet/högskola efter gymnasiet? Och vad är egentligen meritpoäng?

Hitta svaren här

Allt om gymnasiebetyg

Hur fungerar gymnasiebetygen? Här hittar du allt från A-F!

Jag vill ha koll

Räkna ut ditt meritvärde

Räkna ut ditt meritvärde i vår alldeles egna betygskalkylator och ta reda på vilken betygsnivå du ligger.

Mot uträknaren

Petra Paulin

Studie- och yrkesvägledare (Visa mer)
Petra är utbildad studie- och yrkesvägledare vid Stockholms universitet. Hon hjälper oss säkerställa att informationen på gymnasium.se är korrekt, om du ser Petras namn på en artikel betyder det att informationen har faktagranskats av henne. Hon har också hjälpt till att besvara många av de frågor du hittar i vårt forum "Fråga vår SYV". Petra valde att bli studie-och yrkesvägledare då hon ville hjälpa människor som befinner sig i en situation där de behöver ta ett beslut kring sitt framtida yrkesliv. (Mindre)