Räkna ut ditt meritvärde

Meritvärdet är summan av dina 16 eller 17 bästa betyg från högstadiet, där betygen räknas om till siffror. Räkna ut ditt meritvärde här!

Meritvärdet är summan av dina 16 eller 17 bästa betyg. Det 17:e betyget räknas med ifall du har läst moderna språk. Annars räknas meritvärdet ut på dina 16 bästa betyg. För att räkna ut ditt meritvärde, skriv in vilket betyg du har eller som du tror att du kommer få. Det gör ingenting om du skriver 17 eller 18 betyg för vi räknar automatiskt bort de lägsta betygen och beräknar ditt meritvärde baserat på dina 16 eller 17 bästa betyg.

Så här räknas betygen om till siffror:

A    20 poäng

B    17,5 poäng

C    15 poäng

D    12,5 poäng

E    10 poäng

F    0 poäng

Det här krävs för att bli behörig till gymnasiet

För att kunna söka till de nationella programmen behöver du minst godkänt i matematik, engelska och svenska samt ett antal andra ämnen beroende på vilket program du ska söka. Ett alternativ för dig som inte uppnår gymnasiebehörighet är att läsa upp betygen eller att söka till ett introduktionsprogram, som har flera olika inriktningar.

Extra engelska/svenska räknas inte med och illustreras därför med ett X i kalkylatorn.

Antagningspoäng

Antagningspoäng är endast till för att ge dig en fingervisning om hur antagningen på ett gymnasieprogram såg ut föregående år. Det är viktigt att du förstår att även om du har ett betyg som är lägre än föregående års lägsta meritvärde kan du fortfarande söka och komma in på det programmet.

ALLT OM GYMNASIEBEHÖRIGHET

Vad krävs för att vara behörig till ett yrkesprogram eller högskoleförberedande program?

Gymnasiebehörighet-info, tack!

ANTAGNINGSPOÄNG

Antagningspoängen kan ge en hint om betygsnivån bland de som söker in till en gymnasieskola. Vi förklarar hur det funkar.

Allt om antagningspoäng!

ANTAGNING TILL GYMNASIET

Vad är skillnaden på preliminär antagning och slutlig antagning? Och hur funkar det?

Lär mig om antagning!

OM DU FÅTT F I BETYG

Även om du fått betyget F i något ämne finns det ändå möjlighet för dig att bli godkänd.

Jag vill veta mer om F-betyget!

Annonser