Så fungerar läxhjälp

Tjej som sitter frustrerad i ett klassrum

Olika typer av läxhjälp

Det finns många olika typer av läxhjälp, både för elever som vill få godkänt i något ämne och för de elever som vill höja sitt betyg. En del skolor, kommuner och andra typer av organisationer erbjuder gratis läxhjälp. Det finns även mängder av företag som erbjuder läxhjälp mot en kostnad. Det är vanligt att dessa företag erbjuder privat läxhjälp, där exempelvis en lärare kommer till elevens hem för att ge denne undervisning enskilt i ett specifikt ämne. Det är vanligt att använda sig av läxhjälp i matte och att gå intensivkurser inför nationella prov, men det finns även kurser i studieteknik, kurser inför högskoleprovet och såklart även i andra skolämnen som engelska, fysik och samhällskunskap. För dig som vill få hjälp hemifrån utan att en lärare kommer hem till dig finns det också en hel del möjligheter att få hjälp med läxor och andra skoluppgifter på internet genom att använda dig av läxhjälp på nätet.

Vem kan få läxhjälp?

Det finns läxhjälp både för dig som går i grundskolan och för dig som går i gymnasiet. Vissa organisationer som erbjuder gratis läxhjälp samarbetar med skolor och erbjuder hjälp till de elever som riskerar att inte bli godkända i ett eller flera ämnen och kan vara i extra behov av läxhjälp. Andra organisationer har läxhjälpstillfällen där alla är välkomna. Många gånger kan du dock behöva anmäla dig i förväg även till företag eller organisationer som erbjuder gratis läxhjälp för att de ska kunna garantera dig en plats vid läxhjälpstillfället.

Lärare

Många läxhjälpsföretag använder sig av högskole- och universitetsstudenter som lärare, eftersom de är utbildade inom området och har färsk kunskap i ämnet samtidigt som de har lätt för att lära ut till elever på ett bra sätt då de själva är unga. De som är lärare för läxhjälp genomgår ofta intervjuer, tester, provundervisning och liknande för att säkerställa att de kan lära ut på ett pedagogiskt och engagerande sätt. Självklart är det även viktigt att de är kunniga inom det ämne de lär ut i och det är vanligt att lärarna också får utbildning inom den organisation de jobbar för. För att du som elev ska känna dig så trygg som möjligt och kunna lära dig på bästa sätt får du ofta ha samma lärare under en längre tidsperiod. Lärarna är många gånger det allra viktigaste för att du ska lära dig på ett bra sätt, så är du inte nöjd med en lärare, be att få byta så fort som möjligt så att du får ut så mycket som möjligt av läxhjälpen!

Kostnad för läxhjälp

En del skolor erbjuder gratis läxhjälp i skolans lokaler under eller efter skoldagen. Vissa kommuner i landet erbjuder också gratis läxhjälp på exempelvis bibliotek, andra passande lokaler eller via internet. Ofta är elever välkomna en viss tid varje vecka för att få hjälp med sina skoluppgifter eller med att plugga till prov, ibland kan föranmälan krävas för att du ska veta säkert att du får plats.

Om man väljer att betala för läxhjälp varierar priset beroende på vilket företag man väljer att anlita och det kan handla om allt från 200kr/timme till 350kr/timme för privat läxhjälp (priset är efter godkänt skatteavdrag). Läxhjälp som ges i grupp i andra lokaler än hemmet är billigare och det kan kosta mindre än 100kr/timme. Priserna varierar även mycket beroende på om du binder upp dig för en längre period eller inte, du kan till exempel teckna ett abonnemang för ett visst antal veckor/månader eller köpa ett klippkort för ett visst antal läxhjälpstillfällen. Vissa företag erbjuder också rabatt om ni är flera syskon eller klasskamrater som får läxhjälp tillsammans. Tänk på att kolla upp innan vad som ingår i kostnaden hos olika företag, ibland ingår allt kursmaterial såväl som måltider och fika.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: