Betyg, behörighet och studiehjälp

Betyg, behörighet och studiehjälp för studier utomlands på gymnasiet

Det kan ibland vara svårt att veta vem man ska vända sig till när man har frågor kring behörighet till svenska skolor. Speciellt om du vill ansöka med utländska betyg. På dessa sidor kommer du få värdefull information om vad som gäller och vart du kan vända dig för att söka mer information om studiehjälp och angående din behörighet.

Informationen hjälper dig som:

• Gått grundskolan utomlands och vill börja ett svenskt gymnasium
  • Gått delar av gymnasieutbildningen utomlands och vill fortsätta din utbildning i Sverige
  • Studerat utomlands under din gymnasietid och vill söka till en svensk högskola eller svenskt universitet
  • Ska studera utomlands och vill veta vad som gäller med studiehjälp

Vad som är viktigt att tänka på oberoende vilken typ av skola du flyttar till eller från, är att du i god tid kontaktar skolorna. På så sätt hinner ni, om du saknar behörighet, rätta till detta.

Divider

Behörighet med utländsk gymnasieutbildning

BEHÖRIGHET MED UTLÄNDSK UTBILDNING

Har du en utländsk gymnasieutbildning och vill studera vidare i Sverige krävs en bedömning av dina utländska gymnasiebetyg.

Läs mer om bedömningen

BÖRJA PÅ GYMNASIET I SVERIGE

Här har vi samlat mer information om hur du ska gå tillväga för att bli behörig ett svenskt gymnasium.

Ta mig dit

STUDIEHJÄLP OM DU BOR UTOMLANDS

Visste du att det finns möjlighet till studiehjälp även för dig som bor utomlands?

Berätta mer

ANSÖKAN OM STUDIEMEDEL

Vilka typer av studiemedel kan du ansöka om när du ska studera utanför Sverige?

Hitta svaren här

FINANSIERING AV DINA UTLANDSSTUDIER

Att åka på utlandsstudier är inte gratis. Vilka möjligheter har du att finansiera dina studier?

Det vill jag veta

Studiehjälp vid United World College

STUDIEHJÄLP VID UWC

United World College (UWC) kan du läsa IB-programmet. UWC har skolor i olika delar av världen.

Jag vill veta mer om UWC

STUDIEHJÄLP I EES & SCHWEIZ

Vilka typer av studiemedel har du rätt till som studerande inom EES och Schweiz, och vad krävs för att få dem?

Ta reda på det här

STUDIEHJÄLP UTANFÖR EES & SCHWEIZ

Vad krävs för att du ska få studiehjälp om du vill plugga utanför EES och Schweiz? Vilka typer av bidrag kan du få?

Hitta svaren här

Divider

Annonser

Du kanske också är intresserad av: