i Romakloster
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Skolbyggnaden

Plugga naturbruk på Gotland!

Gotland Grönt Centrum en del av Wisbygymnasiet, här kan du välja mellan fyra olika profiler på Naturbruksprogrammet: lantbruk-teknik, lantbruksdjur, djursjukvård och häst. Som elev läser du dina kärnämnen på Wisbygymnasiet och karaktärsämnen på Gotland Grönt Centrum på Lövsta Roma.

Kom i kontakt med det gröna näringslivet

Som elev på Gotland Grönt Centrum blir du en del av det gröna näringslivet och du får träffa veterinärer, lantmästare, agronomer och rådgivare på plats. I undervisningen och på seminarier och kurser får du chans att träffa och knyta kontakt med personer i branschen. På onsdagar anordnas en gemensam klusterfika där du kan lyssna på kortföreläsningar med olika teman.

Under din gymnasietid får du både praktiska och teoretiska kunskaper. Inom det gröna näringslivet finns stora jobbmöjligheter och efter dina studier på Gotland Grönt Centrum har du lätt att få jobb direkt efter studenten.

Praktik inför yrkeslivet

Gotland Grönt Centrum har som mål att driva Sveriges bästa naturbruksutbildning. Efter att ha gått gymnasiet här kan du gå vidare direkt ut i arbetslivet. Du har 17 veckors APL, arbetsförlagt lärande, under utbildningen som ger dig möjlighet att se och prova på hur arbetet går till i verkligheten. Under dessa veckor får du massor med praktiska kunskaper och bra erfarenheter inför yrkeslivet.

Studera på Gotland Grönt Centrum

Under dina studier får du lära dig att starta och driva företag inom den profil du har valt. Du får lära dig om produktion, ekonomi, marknadsföring, företagsvillkor, kundbemötande och mycket mer. Du har möjlighet att starta ett eget UF-företag i årskurs tre.

Du studerar i en trivsam familjär miljö med hjälp av positiva och engagerade lärare. Skolan arbetar för en god studiemiljö där trygghet och trivsel råder. Ett par dagar i veckan efter skoltid kan du stanna kvar på öppet plugg, här har du möjlighet att få extra studiestöd av olika ämneslärare.

Om du vill plugga vidare på universitet eller högskola har du möjlighet att läsa till ämnen för att få högskolebehörighet, oavsett vilken profil du väljer.

Närproducerad mat på skolan

Som elev får du äta på skolans restaurang alla vardagar i veckan. Här serveras riktigt god och närproducerad mat, med endast svenskt kött och ibland så närproducerat som från den egna gården. Gotland Grönt Centrum har även ett elevboende för dig som har långt till skolan. Elevboendet ligger vackert till med utsikt över ängar och äppelträd och där gårdens djur betar under sommartid. Huset har plats för tre elever och har fyra rum och kök med ett gemensamt tv-rum.

Eget skoljordbruk

Skoljordbruket på Gotland Grönt Centrum består av 260 ha åkermark med mestadels ekologisk odling. En variation av grödor odlas på marken, bland annat raps, korn, spannmål och ärtor. Här odlas även vallgräs som ges till gårdens lamm.

Till gården hör också en maskinpark, bevattningsdamm och 125 ha skog där skogsundervisningen bedrivs. Dessutom sköts både mjölkkor, kalvar, grisar, lamm, hästar och sällskapsdjur på gården. På Gotland Grönt Centrum finns allt du behöver för att få ta del av det gröna arbetslivet på riktigt!

Är du intresserad och vill veta mer om Gotland Grönt Centrum, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Gotland Grönt Centrum

Yrkesprogram
Naturbruksprogrammet Ort Recensioner
Naturbruksprogrammet, Djurvård: Djursjukvård Romakloster
Naturbruksprogrammet, Hästhållning Romakloster
Naturbruksprogrammet, Lantbruk: Lantbruksdjur Romakloster
Naturbruksprogrammet, Lantbruk: Teknik Romakloster
  • = Riksintag

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Gotland Grönt Centrum.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2013

Antal elever per lärare 2013

Statistik saknas
Gotland
Sverige
Gotland Grönt Centrum .
Gotland 10,2
Sverige 12,1

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Naturbruksprogrammet

. . ..
  Gotland Sverige År
Totalt antal studerande
Genomsnittlig betygspoäng . . . 2013
Andel behöriga till högskola . . . 2013
Andel med examen inom 3 år .. 86 % 82 % 2013
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan