High school

Plugga på High School utomlands på gymnasiet

Läs ett år på High School under gymnasiet

Om du vill studera utomlands under något av dina tre år på gymnasiet så kan du välja att gå ett år på High School. Ett år utomlands under gymnasietiden är ett minne för livet och ett otroligt utvecklande studieår. Du får möjligheten att ta del av en ny kultur, lära dig ett nytt språk och träffa många nya vänner samtidigt som du studerar.

Det kan kännas som en trygghet att åka tillsammans med en kompis, men tänk på att det kan vara svårare för dig att ta del av den nya kulturen och lära dig språket om ni bor nära varandra och träffas ofta.

Sök utbytesår/High School-år

Ansökan

De flesta organisationer håller i intervjuer där du får berätta och motivera varför du vill åka utomlands under ett år. Det kan även finnas vissa språkkrav, hälsokrav och vaccinationskrav beroende på vilken organisation du väljer att åka med samt till vilket land du åker.

Bo hos en värdfamilj under ditt High School-år

När du har bestämt dig för att studera ett år utomlands på High School är det dags att leta efter en organisation som arrangerar sådana resor. De har ofta stor erfarenhet av att anordna sådana resor, och ger dig också trygghet genom att du får en kontaktperson i det landet du kommer att åka till. Organisationen hjälper dig också med att hitta en värdfamilj som du kommer bo hos under tiden. Värdfamiljerna ansöker själva om att få ta emot en utbytesstudent, och är måna om att låta utbytesstudenten bli som en i familjen. Organisationen väljer familj åt dig efter vad du har berättat om dig själv och vad du vill få ut av din resa, för att ni ska fungera så bra tillsammans som möjligt under utbytesåret. Alla värdfamiljer är noga utvalda av den organisation du åker med genom intervjuer, besök, referenser och liknande. Detta för att du som utbytesstudent ska få ett så bra år som möjligt.

Avgifter för ett år på High School

Vilket pris du får betala för ditt studieår på High School beror på var och med vilken organisation du åker. Vissa organisationer erbjuder dig också möjligheten att studera utomlands under en termin istället för ett helt år. Det är därför bra att jämföra hur mycket du får betala med olika organisationer och ta reda på vad som ingår i priset. Utöver avgiften som du betalar till organisationen för ditt år utomlands får du betala resan till och från landet, skolmat, visum, försäkringar, egna rundresor i landet och liknande. Du kommer också att behöva fickpengar. Ett tips för att det ska bli lättare att åka iväg rent ekonomiskt är att söka stipendier till din resa!

Möjligheter att få utbildningen på High School tillgodoräknad

När du har läst ett år på High School någonstans i världen är det inte säkert att du kan få det tillgodoräknat när du vill fortsätta din gymnasieutbildning i Sverige igen. Det kan därför bli så att du får gå om ett år av din gymnasieutbildning när du kommer hem till Sverige igen efter att ha studerat utomlands. Läser du på high school utomlands under en termin eller ett år är det din skola i Sverige som bestämmer om du kan tillgodoräkna dig de kurser du har läst under utbytesåret. Ett tips är att i god tid prata med studie- och yrkesvägledaren eller rektorn på din svenska skola för att få reda på vad du kan tillgodoräkna dig för kurser när du kommer hem.

Grundläggande behörighet efter att ha läst på High School

Har du tagit en full examen på ett American High School-program är det möjligt att du kan få behörighet till den Svenska högskolan. Universitets- och högskolerådet bedömer betygen från din utländska gymnasieutbildning för att se vad den motsvarar i Sverige. De kurser du har läst utomlands jämförs då med de kurser som elever läser på svenska gymnasieutbildningar. Tänk på att det kan ta flera månader för Universitets- och högskolerådet att göra denna bedömning.

Divider

Behörighet om du läst gymnasiet utomlands

BEHÖRIGHET MED UTLÄNDSK UTBILDNING

Har du en utländsk gymnasieutbildning och vill studera vidare i Sverige krävs en bedömning av dina utländska gymnasiebetyg.

Läs mer om bedömningen

Annonser

Du kanske också är intresserad av: