Nationella program på gymnasiet

Vad är ett nationellt gymnasieprogram och vad innehåller de olika gymnasieprogrammen för kurser? Få svar på alla dina frågor inför gymnasievalet här!

Nationella program på gymnasiet

Idag finns det 18 olika nationella program som alla är treåriga. Alla dessa program innehåller programgemensamma ämnen, valbara kurser, individuella val, gymnasiegemensamma ämnen och gymnasiearbete. Vad som är speciellt med nationella program på gymnasiet är att respektive nationellt gymnasieprogram har samma innehåll oberoende vilken skola du läser på.

Här nedanför finns alla nationella gymnasieprogram på gymnasiet listade. Om du följer länkarna kan du läsa mer om gymnasieprogrammet och se på vilka gymnasieskolor i Sverige och utomlands gymnasieprogrammet erbjuds. Du kan läsa om varje gymnasieprograms inriktningar, APL och behörighet till arbete och vidare studier. I beskrivningen hittar du också en litsa på vilka ämnen som ingår i respektive gymnasieprogram.

Lista: 18 nationella gymnasieprogram

Divider

Gör gymnasietestet

Vilket gymnasieprogram passar dig? Om du är osäker kan du prova på att göra gymnasietestet!

Gör testet här!

Byta gymnasium

Ångrar du ditt val av gymnasium eller gymnasieprogram? Här hittar du information om vad du ska göra om du inte trivs.

Jag vill veta mer

Hur är ett program uppbyggt?

Vad innebär programgemensamma ämnen? Gymnasiegemensamma ämnen? Och vad är inriktningar och APL?

Läs mer här

Fråga vår syv!

Har du några funderingar om gymnasiet eller gymnasieprogram? Ta chansen och ställ en fråga till vår SYV.

Ställ en fråga

Annonser