Hur gör jag för att byta gymnasium?

Ångrar du ditt gymansieval? Oavsett hur noga du har tänkt efter så kan det visa sig att programmet eller skolan du valt inte passar dig, eller så kanske du helt enkelt har flyttat. Vi har samlat information för dig som av någon anledning behöver byta gymnasium!

För att du ska kunna byta gymnasium måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Rektorn hjälper dig gärna att byta, men är inte skyldig att låta dig byta gymnasieprogram om det inte finns platser lediga för dig. Om det inte finns några lediga platser på det program du hellre vill gå på kan du söka till gymnasieprogrammet vid nästa gymnasieval. Då söker du med dina slutbetyg från åk 9.

När kan du byta gymnasium?

Det är alltid lättare att byta gymnasium tidigt. Ju tidigare du kommer på att du vill byta program eller skola, ju lättare är det att tillgodose dig alla kurser. På så vis slipper du läsa ikapp, gå om ett år, eller läsa ytterligare kurser för att hänga med i undervisningen på det nya gymnasieprogrammet.

Byta gymnasium innan skolan har börjat

Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet.

Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola. Det är under september månad som reservantaning pågår och gymnasieskolorna får reda på vilka lediga platser som finns efter gymnasievalet.

Byta gymnasium i ettan, tvåan eller trean

Om du har gått ett tag på gymnasiet och vill byta gymnasieprogram eller gymnasieskola ska du kontakta din studie- och yrkesvägledare på din nuvarande skola. Ni kan tillsammans ta reda på vilken utbildning som passar dina intressen och framtidsplaner bättre. Därefter hjälper studie- och yrkesvägledaren dig att kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till för ta reda på om det finns en ledig plats åt dig.

Ni tar också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om eller på Introduktionsprogrammet (IM).

Byta gymnasium när du inte trivs med klassen eller skolan

Om du absolut inte trivs på din gymnasieskola eller i din gymnasieklass bör du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De jobbar med att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg.

Till att börja med ska skolan hjälpa dig så att du trivs, mår bra och kan gå kvar i din nuvarande gymnasieskola och i din gymnasieklass. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledaren för att få byta gymnasieklass eller skola.

Byta gymnasium när du har flyttat till en annan kommun

Om du av någon anledning behöver flytta till en annan kommun när du går i gymnasiet är din nya kommun skyldig att erbjuda dig en plats på ett av sina gymnasium. Du bör ändå kontakta din nuvarande studie- och yrkesvägledare och studie- och yrkesvägledare på en av skolorna i den nya kommunen. Tillsammans kan ni se över vilka kurser du kan få tillgodoräknade och om du behöver läsa ikapp något. Detta för att du inte ska missa kurser som du behöver till ditt slutbetyg.

Nationella program

På gymnasiet finns 18 olika nationella gymnasieprogram. Vad innehåller de och vilka är dem?

Jag vill veta mer

Gör gymnasietestet

Vilket gymnasieprogram passar dig? Om du är osäker kan du prova på att göra gymnasietestet!

Gör testet

Hur är ett program uppbyggt

Vad innebär programgemensamma ämnen? Gymnasiegemensamma ämnen? Och vad är inriktningar och APL?

Gymnasiesärskola.se

Hitta all information om skolformen gymnasiesärskola och hitta ett program som passar dig!

Till gymnasiesärskola.se

Gör gymnasietestet

Är du osäker på vilket gymnasieprogram du ska läsa? Det är du inte ensam om. Prova göra vårt gymnasietest och se vilket program som passar dig!

Gör testet nu

Fråga vår SYV!

Har du några funderingar om gymnasiet eller gymnasieprogram? Ta chansen och ställ en fråga till vår SYV.

Ställ en fråga

Annonser